Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 23 september 2012

1996 Juillet-Lallement Special Club

(60 % chardonnay, 40 % pinot noir)

När: 6 juli 2011

Var: Hemma

Doft: Det är mycket äpplen och brända toner. Efter ett tag i glaset träder en distinkt ton av smörkola fram.

Smak: Utvecklad smak med inslag av äpplen, grapefrukt och citron. Men fortfarande mycket syra!

Kommentar: Det är uppenbarligen ojämn kvalitet på flaskorna av detta vin. Förra flaskan jag drack, se här, inköpt samtidigt och lagrad på samma sätt som denna, hade redan passerat sin topp. Här har vi istället ett relativt ungt och spänstigt vin med ytterligare potential!

Betyg idag: 83(+)

Sannolikt bäst: 2012 – 2016



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar