Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 25 december 2012

Michel Gonet Blanc de Blancs Grand Cru


(100 % chardonnay)

När: 4 september 2012

Var: Hos Michel Gonet på Avenue de Champagne i Épernay

Doft: Brödig doft med inslag av citrus

Smak: Sluten, syrlig smak med tydliga inslag av citron och grapefrukt

Kommentar: Cuvéen är mestadels baserad på 2008 års druvor, en enligt producenten svag årgång (tillägg: låter så här i efterhand mycket märkligt). En låg dosage (6 g/l) och mycket hög syrahalt gör det till en ganska stram upplevelse med syrlig eftersmak. Michel Gonet håller egentligen till i Avize, men för att synas bättre i Champagnes ”huvudstad” har man köpt ett representationshus på Avenue de Champagne.

Betyg idag: 70

Sannolikt bäst: 2015 - 2018





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar