Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 29 mars 2013

2002 Pol Roger Brut Vintage


(60 % pinot noir, 40 % chardonnay)

När: 22 februari 2013

Var: Hemma

Doft: Fruktig och brödig doft med inslag av röda äpplen, persika, mörk choklad och citrus.

Smak: Mycket torr och frisk smak med inslag av gula äpplen, citrus och mörk choklad. Väldigt mycket blodgrape i eftersmaken! Mycket syra.

Kommentar: Ännu en 2002:a som lovar gott för framtiden! Det här känns som en typisk storhuschampagne, strömlinjeformad och solid. Ett bra hantverk baserat på en lysande årgång! Kan utvecklas till något riktigt stort. Dosage på 7 gram/liter.

Betyg idag: 87(+)

Sannolikt bäst: 2020 – 2030



2 kommentarer:

  1. Hej

    Kul sida du har, vi testade just Pol Roger för någon vecka sedan. Men igår testade vi en "dompa" Dom Pérignon vintage 2000. Otroligt god och en inre glädje spreds i våra kroppar efter att ha haft en vecka med mindre tilltalande provningar. Absolut inte ett topp år som 1999 eller för den delen 2002, men ack så trivsamt. Ni kan läsa mer om testerna på www.champagne.se

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Kul att ni tittade förbi! Ja, Dom Perignon är alltid en trevlig upplevelse.

    SvaraRadera