Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 18 mars 2013

2004 Veuve Clicquot


(62 % pinot noir, 30 % chardonnay, 8 % pinot meunier)

När: 9 februari 2013

Var: I Veuve Clicquots champagnebar på KaDeWe i Berlin

Doft: Brödig doft med inslag av mineral, gula äpplen och nougat.

Smak: Torr, mycket frisk smak med inslag av äpplen och citrus. Bitter eftersmak. Mycket syra!

KommentarDet här är ett ungt vin idag med bra potential! Veuve Clicquot har beslutat sig för att släppa sitt årgångsvin mer sällan. De vill också att det ska vara större skillnad mellan standardcuvéen och årgångscuvéen framöver. Den nästa som kommer blir 2008.

Betyg idag: 81(+)

Sannolikt bäst: 2018 – 2025




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar