Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 26 maj 2013

2003 Dom Pérignon


(62 % pinot noir, 38 % chardonnay)

När: 25 april 2013

Var: Moët & Chandons champagnebar på KaDeWe i Berlin

Doft: Intensiv, brödig och blommig doft med inslag av mineral, röda äpplen, rostat bröd och apelsin.

Smak: Torr, frisk och komplex smak med inslag av röda äpplen, apelsin, choklad, apelsinskal och citronskal.

Kommentar: 2003 var en svår årgång i Champagne. Med extrem kyla och snö i april och sedan lika extrem värmebölja under sommaren, som ledde fram till en rekordtidig skörd, var det många som misströstade. Skörden blev klen och syrahalten i druvorna låg. Många hus lät därför bli att släppa något årgångsvin detta år. För Moët med sina stora arealer blev det dock såväl en ”vanlig” årgångsmoët som en Dom Pérignon. Men medan den förra blev ett förvånansvärt svagt vin, närmast en parentes i förhållande till tidigare årgångar av samma vin, sticker Dom Pérignon 2003 ut som en mycket intressant årgång. Det är långt från färdigutvecklat idag, men redan fullt av komplexa smaker. Det ska bli mycket intressant att följa hur detta utvecklas!

Betyg idag: 89(+)

Sannolikt bäst: 2020 – 2028



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar