Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 12 juni 2013

Leclerc Briant Les Crayères


(38 % pinot noir, 37 % pinot meunier, 25 % chardonnay)

När: 24 maj 2013

Var: Hemma

Doft: Utvecklad, brödig doft med brända toner. Inslag av kex, mineral, aprikoser, salmiak, gula äpplen och citrus.

Smak: Utvecklad, frisk smak med inslag av äpplen, salmiak och blodgrape. En del syra.

Kommentar: Det här är en vingårdschampagne och del i serien Les Authentiques från Leclerc Briant, som består av tre viner där respektive vin bygger på druvor från en och samma vingård och där vinernas olika karaktär tydligt visar på jordmånens betydelse. En fantastiskt bra årgångslös champagne! Ekologisk.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2015 – 2020



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar