Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 15 augusti 2013

Egly-Ouriet Brut Tradition Grand Cru


(70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

När: 18 juli 2013

Var: På Tim Raue i Berlin

Doft: Aningen nötig doft med mycket gula äpplen! Efter hand lätt brända toner och inslag av rostat bröd.

Smak: Outvecklad, mycket frisk och torr smak med inslag av gröna äpplen och grapefrukt.

Kommentar: Pinot noir-dominerade Egly-Ouriet håller till i Ambonnay och grundades 1930. Man äger idag 9,7 hektar mark i grand cru-byarna Ambonnay, Bouzy och Verzenay, där man odlar 75 % pinot noir och 25 % chardonnay. Snittåldern på dessa stockar är närmare 40 år! Dessutom har man ett par hektar odlingar med pinot meunier i Vrigny. Huset har på senare tid nått kultstatus och nämns ofta i samma andetag som Selosse. Basvinerna är ekfatsjästa och ofiltrerade, lagringstiden på jästfällningen generös och dosagen låg.

Den här flaskan var väldigt ung och sluten! Kanske relativt nydegorgerad? Tyvärr missade jag att kolla datumet på baksidesetiketten. Dracks på två-stjärniga Tim Raue i Berlin till lax och dumplings.

Betyg idag: 82

Sannolikt bäst: 2018 – 2023


2 kommentarer:

  1. Hej, vad roligt att du bloggar om champagne. Vår största passion i livet är just champagne. Vi skriver också men med en lite annan vinkel, men också vi med intentionen att öka intresset för den ädla drycken. Kolla gärna vår sida om du vill. Www.champagne.se

    SvaraRadera
  2. Hej! Kul att ni tittade förbi. Skål och lycka till med bloggandet!

    SvaraRadera