Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 28 oktober 2013

Alain Siret Brut Rosé


(100 % pinot noir)

När: 18 september 2013

Var: C-Comme i Épernay

Doft: Bärig doft med inslag av hallon och smultron.

Smak: Frisk smak med inslag av röda bär, salmiak och blodgrape.

Kommentar: Champagne Alain Siret håller till i Gionges, strax söder om Épernay. Till skillnad mot de flesta andra roséchampagner, där man bara tillsätter rött vin till det vita basvinet genom så kallad blandning, har den här gjorts med hjälp av maceration. Denna process, som inträffar efter pressningen och ibland även under jäsningen, där den vita vinmusten suger ur färg från de blå druvskalen, är det enda tillåtna sättet att göra rosévin i resten av Frankrike. Men i det för övrigt så reglerade Champagne är det alltså tillåtet med blandning, vilket också är den vanligaste metoden. Det här är ett på pappret spännande vin, inte bara p g a ovanstående utan även för att det är en rosé på 100 % pinot noir från Côte de Blancs! Det har en härlig, rosa färg.

Betyg idag: 73

Sannolikt bäst: 2015 – 2018


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar