Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 23 oktober 2013

Franck Bonville Rosé


(88 % chardonnay, 12 % pinot noir)

När: 17 september 2013

Var: La Grand Cerf i Montchenot

Doft: Bärig och fruktig doft med brända toner. Inslag av hallon, persika, röda äpplen och en aning vanilj.

Smak: Frisk och komplex smak med inslag av röda bär, gula äpplen, blodapelsin och blodgrape. Mycket syra.

Kommentar: Franck Bonville är en kvalitetsmedveten producent som endast jobbar med chardonnay från sina egna odlingar. Man håller till i Avize där femton av firmans tjugo hektar finns. De övriga ligger i Cramant och Oger. Det innebär att samtliga druvor kommer från grand cru-klassificerade gårdar. Huset drivs idag av Olivier Bonville som är barnbarn till Franck.

6 000 flaskor per år produceras av detta vin som alltså är en ren chardonnay från början, där man tillsatt 12 % stilla pinot noir från Paul Déthune i Ambonnay. Baserat på 2007 års årgång blandat med reservviner från 2006 och 2005. Dosage på 10 g/l. Redan mycket bra och med intressant potential!

Betyg idag: 80

Sannolikt bäst: 2016 – 2018




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar