Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 16 oktober 2013

Paul Goerg Brut Blanc de Blancs


(100 % chardonnay)

När: 15 september 2013

Var: La Fine Bulle i Épernay

Doft: Fruktig doft med inslag av hasselnötter, nougat och en aning grädde.

Smak: Frisk smak med inslag av nötter, citrus, fläderblom och citrusskal.

Kommentar: Paul Goerg håller till i Vertus, där även merparten av deras 120 hektar odlingar finns. Bakom huset står kooperativet La Goutte d’Or som bildades 1950 och som idag består av ett hundratal odlare. Från början jobbade de uteslutande med att leverera vin till de stora champagnehusen men sedan 1984 säljer de sin egen champagne under varumärket Paul Goerg. Idag har de sex olika viner. Denna blanc de blancs var en klart trevlig bekantskap! Dosagen varierar mellan 8 och 9 g/l.

Betyg idag: 79

Sannolikt bäst: 2016 – 2019


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar