Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 4 oktober 2013

Xavier Leconte Brut Réserve


(80 % pinot meunier, 15 % pinot noir, 5 % chardonnay)

När: 14 september 2013

Var: På La Banque i Épernay

Doft: Brödig doft med inslag av smör och persika och en svag antydan av kaffebönor.

Smak: Torr, mycket frisk smak med inslag av persika, citrus och citrusskal.

Kommentar: Xavier Leconte är en odlare i Troissy-Bouquigny i Vallée de la Marne, ett par mil väster om Épernay. På sina 10 hektar mark odlar de framförallt pinot meunier men även chardonnay och pinot noir. Brut Réserve är till skillnad från husets enklaste vin, Première Brut, lagrad två år på ekfat.

Betyg idag: 77

Sannolikt bäst: 2015 – 2018


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar