Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 27 november 2013

1991 Bonnaire Millésime


(100 % chardonnay)

När: 25 oktober 2013

Var: Hemma

Doft: Härlig, utvecklad doft med inslag av rostat bröd, röda äpplen, aprikos, torkad frukt och nougat.

Smak: Utvecklad, frisk och mycket torr smak med inslag av röda äpplen, gräddkola och blodgrape.

Kommentar: Bonnaire grundades 1932 av Fernand Bouquemont och håller till i grand cru-byn Cramant, där även stora delar av deras 22 hektar odlingar finns. Idag drivs huset av Jean-Louis Bonnaire, barnbarn till Fernand. Cramant är känt för sina fantastiska chardonnaydruvor och Bonnaire äger några av de bästa lägena i byn. Det gör att årgångsvinerna från denna odlare alltid är ett säkert kort!

1991 var en svår årgång i Champagne men hos Bonnaire ansågs druvorna tillräckligt bra för att det skulle göras en årgångscuvée. Idag, 22 år efter skörden, är det ett fullt utvecklat vin.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2006 – 2015



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar