Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 25 december 2013

1996 Cuvée St-Vincent


(100 % chardonnay)

När: 16 november 2013

Var: Hemma

Doft: Stor, utvecklad doft med rostade toner. Röda äpplen, smörkola, rostat bröd och honung.

Smak: Underbar! Utvecklad, torr och frisk smak med inslag av röda äpplen, hasselnötter och blodgrape. Fortfarande mycket syra! Lång, härlig eftersmak av citrus och citrusskal.

Kommentar: Cuvée St-Vincent från R&L Legras är alltid en trevlig upplevelse! Jag drack den här årgången första gången i slutet av 2007. Då var det ett riktigt bra vin med intressant potential. Idag är det majestätiskt! Och det kommer att fortsätta utvecklas i många år till. Gyllengul färg med ganska klena bubblor.

Cuvée St-Vincent 1996 har nyligen släppts på nytt, nydegorgerad (sommaren 2013) och med ny etikett, men flaskan jag drack var från det ursprungliga släppet, köpt på Systembolaget i september 2007.

Betyg idag: 94

Sannolikt bäst: 2015-2022



2 kommentarer:

  1. Hej !
    Tack för din blogg! Ibland ser jag ngt som även jag provat, och så denna vincent. Jag provade även den "nya" nyligen med några andra, och vi var inte nöjda. Vi provar blint och de gånger vi haft nydegorgerade så upplever många att det känns "ostrukturerat", på samma gång utvecklat o för ungt och det är svårt att känna om det "kommer att bli ngt". Kanske skall det sparas länge till. Det gör man ju med det vin som degorgerades "första gången", det ligger man ju på flera år! Vad säger du om du förstår vad jag menar?

    SvaraRadera
  2. Hej! Tack för din kommentar! Jag misstänker att ni druckit det för tidigt. Och kanske utan att lufta det först? Min erfarenhet är att man ska spara nydegorgerade viner. Hur länge beror naturligtvis på tycke och smak och på hur gammalt vinet är. Personligen skulle jag vänta med att dricka den nysläppta Cuvée St-Vincent 96 åtminstone ett halvår till!

    SvaraRadera