Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 5 januari 2014

1996 Bruno Paillard Brut Assemblage


(52 % chardonnay, 48 % pinot noir)

När: 23 november 2013

Var: Hemma hos mamma och pappa

Doft: Stor och mogen! Torkad frukt, mogna äpplen och grädde.

Smak: Något utvecklad, men samtidigt frisk och mycket torr. Inslag av röda äpplen, röda päron, gräddkola och blodgrape. Lång, frisk eftersmak.

Kommentar: Det här är mycket bra! Men smaken levererar ännu inte riktigt den mognad som doften antyder. Istället är den förvånansvärt frisk och slutsatsen blir självklar: Det här är fortfarande ett relativt ungt vin! Degorgerad i oktober 2006 har den alltså fått ligga i sju år – och dessförinnan mer än nio år på sin jästfällning. Ack, dessa underbara, långlivade 96:or! Den som hävdar att de börjar bli trötta nu har uppenbarligen inte smakat denna champagne den senaste tiden! Målningen på etiketten är gjord av den italienska konstnärinnan Paola Marchesi. Det var övrigt ett litet helvete att få upp korken!

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2018-2028



2 kommentarer:

  1. Hallå!
    Tack igen för dina kommentarer och drickningar av chapisarna! Vad gäller Paillard Assemblage-96 så prövade jag en förra sommaren, Då tyckte vi att den var... ja hade för mycket syra i förhållande till frukt o fylligeht, skulle den "komma ut" ngn.
    gång? Nu kollade jag på flaskorna jag har (den druckna i samma sjok jag köpte) och de är degorge sept 2005. Så han släpper dem lite då och då.. Ett år på dosagen ytterligare, blir ju ett annat vin?
    hälsar anonym

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Tack själv! Ja, datum för degorgering har stor betydelse! Tyvärr envisas de flesta champagnehusen med att inte upplysa om detta. Men den gode Bruno vet lyckligtvis bättre! Och det är ju extra viktigt när flaskor av samma champagne degorgeras vid olika tidpunkter. Din flaska borde, vid samma tidpunkt, ha visat på mer mognadstoner än min, samtidigt som min borde ha större långsiktig potential.

    SvaraRadera