Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 3 januari 2014

1996 Orpale


(100 % chardonnay)

När: 22 november 2013

Var: Hemma

Doft: Kraftfull, komplex och utvecklad. En härlig kombination av mineral, bröd, gula äpplen, apelsin, mandelmassa och smör som efter hand slår över mot rostat bröd och smörkola.

Smak: Utvecklad, frisk och torr smak med inslag av mineral, gula äpplen, clementin, mogen citron och grapefrukt.

Kommentar: Kooperativet Union Champagne i Avize, mer känt under varumärket de Saint Gall, grundades så sent som 1966, men är idag en av de mest dominerande chardonnayproducenterna i Champagne. Sammanlagt förfogar man över 1 200 hektar odlingar, varav merparten är planterade med chardonnay, och man kontrollerar närmare hälften av all odlingsbar mark i Côte des Blancs. Det mesta som produceras säljs vidare till de stora husen, som i många fall är direkt beroende av kooperativet för att kunna göra sina viner. Prestigecuvéer som Dom Pérignon, Comtes de Champagne och Grand Siècle görs delvis på druvor från Union. Men man gör alltså även egna viner och prestigecuvéen Orpale är det främsta av dessa.

Nittiosexan av Orpale är idag ett monstruöst vackert vin som sakta men säkert närmar sig toppen av sin förmåga. Druvorna kommer från Avize, Cramant, Oger och Le Mesnil-sur-Oger. 30 % av basvinerna genomgick inte någon malolaktisk jäsning, vilket bidrar till champagnens långa liv. Buteljerades 1997 och degorgerades 2006.

Betyg idag: 93

Sannolikt bäst: 2016-2025



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar