Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 26 januari 2014

2004 David Léclapart L’Alchimiste


(100 % pinot noir)

När: 20 december 2013

Var: Hemma

Doft: Kryddig med brända toner. Klart druvtypisk doft med inslag av körsbär, järn och en aning torkad frukt. Inte alls så godisaktig som många roséchampagner kan vara utan mer Bourgognelik, i brist på ett bättre ord!

Smak: Rödvinslik och full av tanniner! Mycket torr, ganska lätt och aningen kryddig smak. Inslag av röda vinbär, körsbär, hallon och blodgrape. Medellång eftersmak.

Kommentar: David Léclapart tog över familjeföretaget så sent som 1996 och den första årgången han släppte av sina viner var 1999. Men han har redan nått kultstatus och anses allmänt, tillsammans med Selosse, vara Champagnes främste odlare idag. Léclapart håller till i den lilla premier cru-klassade byn Trépail i östra Montagne de Reims. Den här delen av Champagne är egentligen pinot noir-land, men just i Trépail odlas det mycket chardonnay och det är också denna druva David odlar mest av. Totalt har han tre hektar odlingar här och även om produktionen ökat på senare år, blir det inte fler än 15 000 flaskor om året. Det kan jämföras med Selosse, som producerar ungefär fyra gånger så mycket. David har en tydlig vision som vinmakare. Han arbetar helt ekologiskt, undviker dosage och låter den malolaktiska jäsningen ske naturligt. Han blandar vare sig druvsorter eller årgångar, men eftersom han inte har plats att lagra sina viner de tre år som krävs för att få årgångsmärkas är de officiellt årgångslösa. En liten kod på baksidesetiketten avslöjar dock från vilket år respektive vin kommer! Totalt gör han fyra olika champagner, tre blanc de blancs (100 % chardonnay) och så denna rosé på 100 % pinot noir. De tre chardonnayvinerna är instegsvinet L’Amateur (lagrat i ståltankar), L’Artiste (till hälften lagrat i ståltankar och till häften på ekfat) och prestigevinet L’Apôtre (ekfatslagrat vingårdsvin från stockar planterade av Davids farfar 1946). L’Alchimiste kommer från och med årgång 2010 att ersättas av L’Astre, som är en blanc de noirs (100 % pinot noir).

L’Alchimiste görs med hjälp av maceration (skalkontaktsmetoden), som ger vinet dess härligt djupröda färg. Den skiljer sig stilmässigt från den traditionella roséchampagnen och i likhet med Leclerc Briants Rubis de Noirs känns den mer som ett mousserande rödvin än en champagne. Många har lite svårt för den här stilen men jag gillar den! Degorgerad i december 2007. Vacker flaska av frostat glas. Köpt i butiken Skål i Köpenhamn.

Betyg idag: 84

Sannolikt bäst: 2016-2022



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar