Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 30 januari 2014

2008 Laherte Frères Les Vignes d’Autrefois


(100 % pinot meunier)

När: 22 december 2013

Var: Hemma

Doft: Förvånansvärt rödvinslik! Fruktig doft med inslag av röda vinbär, körsbär, hallon och röda päron.

Smak: Underbart frisk och torr! Mycket syrlig smak med inslag av mogen citron, körsbär och mineral. Lång, frisk eftersmak. Mycket syra!

Kommentar: Varför köpte jag bara en flaska av den här? Det är en fantastisk champagne från en underbar årgång! Och den består till 100 procent av pinot meunier från gamla stockar, planterade mellan 1947 och 1964. Lagrad på gamla Bourgognefat i sex månader innan buteljering. Kombinationen mycket låg dosage och ingen malolaktisk jäsning skapar ett naturligt och mycket fräscht vin! Degorgerad i februari 2012. Köpt på Skål i Köpenhamn.

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2017-2023




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar