Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 17 februari 2014

1990 Boizel Cuvée Sous Bois


(52 % pinot noir, 48 % chardonnay)

När: 11 januari 2014

Var: Hemma

Doft: Mogen doft med sherrytoner. Vanilj samt mängder av russin och annan torkad frukt. Tydlig fatkaraktär.

Smak: Till en början: övermogen frukt kombinerat med en förhållandevis vass syra. Den känns obalanserad och ”trött”, i brist på ett bättre ord. Men efter en stunds luftning tar frukten överhand och det hela mynnar ut i en mycket trevlig upplevelse! Mogna äpplen, russin, mogen grapefrukt och citrusskal. Lång, frisk eftersmak.

Kommentar: Det här är den första årgången av denna champagne. Senare årgångar är 1996 och 2000. Som namnet antyder är den jäst på (gamla) ekfat, för att återskapa den ursprungliga champagnestilen. Druvorna kommer från Chouilly, Le Mesnil-sur-Oger och Vertus (chardonnay) respektive Aÿ, Mailly och Mareuil-sur-Aÿ (pinot noir). Efter nio månader på fat fick den sedan ligga åtta år på flaska innan den degorgerades. Dosage på 8 g/l. Sannolikt på toppen av sin förmåga idag.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2012-2016


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar