Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 8 april 2014

2003 Tarlant La Vigne d’Or


(100 % pinot meunier)

7 mars 2014 (hemma)

Doft: Fantastiskt mustig, fruktig och mogen doft med inslag av mogna päron, mogna äpplen, exotiska frukter, mandlar, trä och mineral. Efter hand tydligt rostade toner. Fatkaraktär.

Smak: Underbart naturlig! Utvecklad, frisk, parfymerad och aningen bitter smak. Inslag av passionsfrukt, physalis, röda äpplen, äppelskal och mineral. Medellång, torr och något bitter eftersmak. Mycket syra.

Kommentar: En fantastisk champagne! Fatlagrad och gjord på 100 procent pinot meunier från vingården Pierre de Bellevue i Œuilly. Druvorna skördades den 30 augusti 2003, champagnen buteljerades den 5 maj 2004 och flaskorna degorgerades den 8 februari 2012. Dosage på endast 2 g/l.

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2018-2022



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar