Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 28 maj 2014

Dehours Les Vignes de la Vallée


(60 % pinot meunier, 30 % chardonnay, 10 % pinot noir)

9 april 2014 (hemma)

Doft: Brödig och fruktig doft. Inslag av röda äpplen, röda bär, nektar och mineral. Efter hand något rostade toner med inslag av rostat bröd.

Smak: Frisk och fruktig smak. Relativt tunn. Röda äpplen, röda bär, mogen citron och citrusskal. Mycket syra. Medellång, torr eftersmak med inslag av äppelskal.

Kommentar: Enligt importören till 74 % baserad på 2006. Resterande del är reservvin från ett solerasystem startat 1998. Ingen malolaktisk jäsning. Dosage på 7 g/l.

Betyg idag: 75

Sannolikt bäst: 2016-2019


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar