Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 25 juni 2014

Agrapart & Fils Terroirs


(100 % chardonnay)

8 maj 2014 (hemma)

Doft: Lätt kryddig doft med rostade toner. Inslag av brioche, jäst, päron, gröna äpplen (Granny Smith) och citron. Efter hand mer utvecklade toner och inslag av rostat bröd och gräddkola.

Smak: Mycket sluten till att börja med. Torr och något fruktig, ganska lätt stil. Omogna gröna äpplen, dito päron, mineral och äppelskal. Den öppnar upp sig en aning efter en rejäl stunds luftning och visar upp gräddiga toner men känns fortfarande ung. Dagen efter har det hänt desto mer: smaken är mer utvecklad och betydligt fruktigare och champagnen visar verkligen vilken potential den har!

Kommentar: Agraparts Terroirs bygger på två årgångar, i det här fallet 2008 och 2009, där hälften av den äldsta årgången är fatlagrad. Druvorna kommer från de egna odlingarna i Avize, Oger, Cramant och Oiry.

Buteljerad i maj 2010 och degorgerad i april 2013. Dosage på 5 g/l. Behöver luftas idag! Eller ännu hellre lagras.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2019-2024



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar