Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 17 juli 2014

Georges Laval Cumières Premier Cru Brut Nature


(50 % chardonnay, 30 % pinot noir, 20 % pinot meunier)

6 juni 2014 (Ved Stranden 10 i Köpenhamn)

Doft: Mycket sluten, men efter hand något fruktig. Inslag av mineral och en aning äpplen.

Smak: Mycket torr och frisk samt mycket ren och naturlig smak. Päron, mineral, omogna gröna äpplen och äppelskal. Mycket syra.

Kommentar: Vincent Laval håller till i den premier cru-klassade byn Cumières, några kilometer nordväst om Épernay. Här driver han familjeföretaget sedan 1996, då han tog över efter pappa Georges. Den senare började odla ekologiskt redan 1971 och Vincent har fortsatt på samma väg, med fokus på ett långsiktigt och hållbart arbetssätt. För övrigt jobbar man genomgående med jäsning på fat, sen buteljering (i regel tio månader efter skörden), låg eller ingen dosage och mycket låga tillsatser av svavel samtidigt som man undviker alla former av klarning och filtrering. Sammantaget ger det naturliga och supereleganta viner. Dessvärre äger man endast två hektar odlingar i hembyn och ett halvt hektar i Chambrecy i västra Montagne de Reims. Och detta, i kombination med låga skördeuttag, gör att man inte kommer upp i mycket mer än 10 000 flaskor om året. Därför gäller det att passa på när man får möjlighet att köpa en flaska!

Den här champagnen står för en mycket stor andel av den totala produktionen. Den är till 90 % baserad på 2010 års årgång och till 10 % på 2009. Degorgerad 19 april 2013. Ingen dosage. Vinner i dagsläget på luftning – eller fortsatt lagring!

Betyg idag: 79

Sannolikt bäst: 2018-2023



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar