Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 7 augusti 2014

1999 Veuve Clicquot Vintage


(55 % pinot noir, 33 % chardonnay, 12 % pinot meunier)

2 juli 2014 (hemma)

Doft: Mogen och kryddig doft med inslag av torkad frukt, mogna äpplen, aprikos och ek. Efter hand rostade toner. Bakom frukten finns inledningsvis även en mindre angenäm ton av smör. Efter ett par timmars luftning ersätts dock denna av en betydligt behagligare doft av smörkola.

Smak: Utvecklad, frisk och fruktig. Ganska lätt stil. Mogna äpplen, grapefrukt, hasselnötter och äppelskal. Mycket syra!

Betyg idag: 84

Sannolikt bäst: 2013-2016


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar