Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 3 augusti 2014

2011 Cédric Bouchard Inflorescence Côte de Val Vilaine


(100 % pinot noir)

25 juni 2014 (hemma)

Doft: Blommig och ciderlik! Inslag av svavel, jäst, citrus, kakao och äpplen. Efter hand svagt brända toner med inslag av grädde och crème brûlée.

Smak: Outvecklad, frisk och mycket torr. Mineral, omogna äpplen och citrus. Efter hand mer gräddiga toner.

Kommentar: Cédric Bouchard startade sin verksamhet så sent som 2000 men har på bara några få år blivit en av Champagnes mest hyllade odlare. I likhet med exempelvis Paul Dangin håller han till i byn Celles-sur-Ource i Aube i södra Champagne, där han i liten skala odlar pinot noir, chardonnay och pinot blanc. Han jobbar helt ekologiskt med små skördeuttag och är också mycket mån om att endast använda de bästa druvorna till sina champagner, varför han trots sina begränsade odlingsarealer kasserar eller säljer en relativt stor andel av sina druvor. Samtliga champagner baseras på en druvsort, från samma vingård och samma årgång. Eftersom en del av vingårdarna är mycket små, blir produktionen av vissa av champagnerna också extremt begränsad. Det gäller framförallt Le Creux d’Enfer Rosé (pinot noir), La Haute-Lemblée (chardonnay) och La Bolorée (pinot blanc). Vidare undviker han konsekvent klarningsmedel och filtrering och tillsätter aldrig någon dosage till sina champagner. Det ger mycket naturliga viner som i mångt och mycket har mer gemensamt med Bourgogne än Champagne i allmänhet. De är också bra exempel på champagner som man med fördel kan dekantera och dricka ur ”vanliga” vinglas istället för champagneglas!

Tidigare har Cédric Bouchard sålt sina viner under två olika etiketter: Roses de Jeanne, med champagner baserade på sina egna odlingar, och Inflorescence, gjorda på druvor från sin pappas odlingar, som Cédric sköter sedan många år. Men från och med i år kommer samtliga flaskor att säljas under varumärket Roses de Jeanne.

Val Vilaine är en 1,4 hektar stor vingård med pinot noir som planterades 1974. Jag drack det här vinet för första gången i januari 2014. Då var det en mycket frisk och stram upplevelse, men visade samtidigt upp viss komplexitet. Idag har det utvecklats något men är fortfarande ett ungt vin. Officiellt är det givetvis årgånglöst (det har inte hunnit ligga de tre år på jästfällningen som krävs för att få årgångsbetecknas), men den knappt läsbara stämpeln på etiketten bekräftar att champagnen är baserad på 2011 (”V 11”) och att flaskan blev degorgerad i april 2013. Köpt på Enoteca i Köpenhamn.

Betyg idag: 83

Sannolikt bäst: 2018-2023



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar