Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 11 oktober 2014

2005 Diebolt-Vallois Fleur de Passion

(100 % chardonnay)

23 augusti 2014 (hemma)

Doft: Först väldigt sluten; brödig, något blommig och något fruktig. Inslag av gröna äpplen, mineral och citrus. Efter hand mer gräddiga toner med inslag av hasselnötter och jäst.

Smak: Mycket lätt stil. Till en början outvecklad, frisk, torr och något fruktig. Smak av gröna äpplen och citron. Mycket syra! Dagen efter är den mer utvecklad och smaken har fått en något gräddig karaktär.

Kommentar: Fleur de Passion är Diebolt-Vallois prestigecuvée. Den görs på odlarens bästa chardonnay från gamla stockar, planterade på mestadels ostsydostliga sluttningar, i hembyn Cramant. Det innebär kalkrika jordar och mycket goda förutsättningar för chardonnayodling. Första jäsningen görs på ekfat och man undviker konsekvent den malolaktiska jäsningen, liksom alla former av filtrering och klarning. Målsättningen är dels att lyfta fram den lokala terroiren och dels att åstadkomma den stil som var vanlig förr i tiden, när en ung Jacques Diebolt lärde sig yrket av sin farfar. Dosagen ligger normalt mellan 6-8 gram per liter, d v s precis över gränsen för extra brut (6 g/l). Man kan tycka det är anmärkningsvärt högt, med tanke på druvornas förmodade kvalitet och den rådande trenden bland odlare att använda så liten dosage som möjligt, men ur ett historiskt perspektiv är det utan tvekan en mycket låg nivå.

Jag drack den här årgången för första gången vid ett besök hos Diebolt-Vallois i september 2013. Då upplevde jag den som relativt utvecklad och blev därför förvånad av att den här flaskan, köpt på Systembolaget i september 2013, kändes så sluten. Den behöver tveklöst lagras några år till för att komma till sin rätt!

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2018-2025



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar