Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 27 november 2014

1999 Diebolt-Vallois Fleur de Passion

(100 % chardonnay)

28 oktober 2014 (hemma hos Roger och Lisa i Épernay)

Doft: Fantastisk och oerhört komplex doft! Först mycket gröna äpplen med inslag av jäst och sedan bakpulver. Därefter klart gräddiga toner. Efter längre tids luftning kaffe och gräddkola.

Smak: Utvecklad, men samtidigt något fadd till att börja med. Det enda som sticker ut är gröna äpplen. Men vi låter champagnen stå ett par timmar och sedan börjar det hända saker! Vinet öppnar upp sig och fram träder aromer av kaffe och apelsin samt tydliga sherrytoner.

Kommentar: Den här flaskan betedde sig lite underligt under kvällen! Champagnen hade relativt mörk gul färg och mycket svag mousse. Det senare i kombination med en något fadd smak sände vissa varningssignaler om en skadad flaska. Men efter några timmars luftning (med förslutningskork) hade champagnen transformerat sig helt: moussen var tillbaka (!) och smaken hade utvecklats markant! Flaskan degorgerad 6 maj 2013. Köpt vid ett besök hos Diebolt samma dag som provningen.

Vi drack även Fleur de Passion 2004 samma kväll. Jag tog dessvärre inga anteckningar om den, men den var också underbar - dock utan att bete sig konstigt - och får i dagsläget samma betyg som ovanstående, nämligen:

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2016-2022



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar