Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 15 november 2014

2009 Vilmart Grand Cellier d'Or

(80 % chardonnay, 20 % pinot noir)

15 oktober 2014 (hemma)

Doft: Kryddig, komplex och något bärig. Påminner delvis om ett rött vin! Inslag av gummi, läder, hö, brioche, äpplen och en aning honung. Senare även rostat bröd och grädde.

Smak: Frisk och fyllig med tydlig fatton. Gula äpplen, ek, mineral, röda bär, grapefrukt och äppelskal. Mycket syra.

Kommentar: Liksom systervinet Grand Cellier Rubis 2009, som jag skrev om här, levererar denna 2009:a från start! Baserat på dessa båda champagner får man intrycket att 2009 är en bra årgång i Champagne, om än inte lika fantastisk som 2008. I likhet med Vilmarts övriga viner får Grand Cellier d'Or ligga tio månader på fat innan buteljering och den malolaktiska jäsningen undviks. Vid en blindprovning hade jag gissat på en betydligt större andel pinot noir än 20 procent; jag tycker att framförallt doften i den här flaskan indikerar det. De ska bli intressant att se hur jag upplever nästa flaska efter ett par år i källaren! För tillgängligheten till trots är detta fortfarande ett ungt vin som kommer att vinna på lagring. Degorgerad i april 2013. Dosage på 8 g/l. Köpt av Franska Vinlistan.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2018-2024





2 kommentarer:

  1. Kära söta!! alltså en "prestigeproducent" som släpper vinet efter 4-5 år..!! Vad är det man anser att man förlorar på att låta vinet ligga på jästen yterligare tid??? Jag kan inte annat tycka att det är tråkigt med räknenissarnas framfart även här i Champagne! (Bordeaux har ju varit sådan en längre tid, längesedan man köpte mogna bra viner på systemet(till hyfsade priser))
    hälsningar
    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Vilmart är en relativt liten producent, som äger 11 hektar odlingar och producerar runt 110 000 flaskor per. Som sådan har de, till skillnad mot de stora husen, begränsade resurser. Generellt tror jag inte det handlar så mycket om att de försöker vinstmaximera utan snarare att de helt enkelt tvingas anpassa sig till begränsade lokaler (att förvara miljontals flaskor kräver enorma anpassade utrymmen) och begränsade finansiella muskler. Jag upplever inte heller att Vilmart utmärker sig nämnvärt från de flesta andra odlare när det gäller hur snabbt vinerna kommer ut på marknaden. Dessutom har de ett annat årgångsvin, Cœur de Cuvée (för närvarande årgång 2006), som får ligga några år längre på jästen innan det släpps. Den champagnen återkommer jag f ö till inom kort!

      Radera