Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 9 december 2014

Jacques Selosse Initial

(100 % chardonnay)

5 november 2014 (hemma)

Doft: Magisk doft! Stor, utvecklad, komplex, blommig och något kryddig med rostade toner. Här finns jordnötssmör, rostade nötter, mineral, äppelmos, en aning persika och petroleum. Tydlig fatkaraktär.

Smak: Utvecklad, fyllig och kryddig. Röda och gula äpplen, mineral och en aning gräddkola. Lång, kryddig eftersmak med inslag av mogen grapefrukt.

Kommentar: Jäklar, vad bra den är! Utan tvekan den bästa Initial jag druckit. Degorgerad 20 september 2012. Köpt på Systembolaget i december 2012.

Initial är instegsvinet hos Selosse, d v s hans ”enklaste” champagne, men det är samtidigt så långt man kan komma från de slätstrukna och masstillverkade standardcuvéer som de stora champagnehusen pressar ut i en rasande takt. Det här är finess och kärlek – för såväl råvaran som slutresultatet – på hög nivå! Champagnen bygger på tre efterföljande årgångar och chardonnaydruvorna som används kommer från de egna odlingarna i grand cru-byarna Avize, Cramant och Oger. Dosagen ska enligt uppgift ligga på ungefär 5 g/l vilket innebär att det inte bara är brut, som etiketten skvallrar om, utan även extra brut.

Kärleksfullt är även budskapet på baksidesetiketten: ”En minimiperiod av sex månader [efter degorgering] krävs för att detta vin ska närma sig sin potential. Om du måste dricka det tidigare, öppna då flaskan två timmar i förväg eller häll upp på karaff. Serveringstemperatur: 12 grader. Förvarad i vinkällare kan denna flaska lagras i många år”. Jag skulle vilja tillägga att man helst ska vänta betydligt längre än så och dessutom lufta champagnen för att den ska komma till sin rätt!

Betyg idag: 94

Sannolikt bäst: 2017-2025

Tidigare intryck av denna champagne: 

2012-12-31: 91



Ändring 2020-04-05: Tagit bort spekulativ text om vilka årgångar champagnen bygger på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar