Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 24 januari 2015

2010 Laherte Frères Les Beaudiers

(100 % pinot meunier)

20 december 2014 (hemma)

Doft: Kryddig och bärig med brända toner. Körsbär, tranbär, svarta vinbär, mineral och en aning bränt bröd.

Smak: Mycket torr och bärig smak i en rödvinslik stil. Körsbär, tranbär och svarta vinbär.

Kommentar: Roséchampagne gjord med hjälp av maceration på pinot meunier från rankor planterade mellan 1953 och 1965. Vinifierad i gamla träfat utan malolaktisk jäsning. Gjord på uteslutande en årgång, men officiellt årgångslös eftersom den inte fått ligga tillräckligt länge på jästfällningen. Det finns inte heller någon märkning på flaskan, men jag utgår från att det rör sig om 2010 i det här fallet. Degorgerad i maj 2013. Dosagen anges ligga mellan 0 och 5 g/l. Fin flaska av frostat glas! Köpt på Skål i Köpenhamn i juni 2014.

Vid ett besök hos Laherte i oktober 2014 drack jag en flaska baserad på 2011 års årgång, som jag upplevde som ungefär lika bra som den här.

Betyg idag: 85(+)

Sannolikt bäst: 2018-2023



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar