Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 28 mars 2015

2003 David Léclapart L’Apôtre

(100 % chardonnay)

27 februari 2015 (Kadeau i Köpenhamn)

Doft: Lätt oxiderad. Till en början ganska outvecklad och sluten. Inslag av mineral, gröna äpplen och päron. Senare, efter ett par timmars luftning och vid högre temperatur, även gräddkola och kaffebönor. Underbar doft!

Smak: Mycket torr. Först väldigt sluten och mest mineral. Senare mer oxiderad och även inslag av gula äpplen och gräddkola. Hög syra. Mycket ren och naturlig smak!

Kommentar: L’Apôtre är David Léclaparts prestigechampagne, gjord på chardonnay som planterades 1946 av Davids farfar, framställd på fat och helt utan dosage.

Den här flaskan är inte lika ciderlik som många av Léclaparts champagner brukar vara. Degorgerad i december 2007. Dracks till en fantastisk lunch på fina Kadeau i Köpenhamn, nyligen utsedd till Danmarks tredje bästa restaurang av White Guide.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2015-2021







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar