Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 25 mars 2015

2009 David Léclapart L’Amateur

(100 % chardonnay)

26 februari 2015 (hemma)

Doft: Angenäm, ciderlik och blommig doft med tydligt oxiderade toner. Gula äpplen, mineral, rostat bröd, lite jäst och citrus.

Smak: Knastertorr och ciderlik smak, något bitter till en början. Gröna och gula äpplen, mineral och äppelskrutt. Hög syra!

Kommentar: L’Amateur är David Léclaparts enklaste champagne. Till skillnad från L’Artiste och L’Apôtre så framställs L’Amateur helt utan ekfat. I likhet med Léclaparts övriga viner görs den på biodynamiskt odlade druvor och helt utan dosage. Dessutom officiellt årgångslös men ändå uteslutande baserad på en årgång, i det här fallet 2009 (vilket avslöjas av koden LV09 på baksidan av flaskan). Det är en kompromisslös stil som bygger på det som den aktuella skörden erbjuder – varken mer eller mindre! I sammanhanget kan det kanske även vara lämpligt att påpeka att det franska ordet Amateur inte syftar på det vi i Sverige normalt tänker på när vi hör ordet amatör, utan på ”någon som älskar något”! I det här fallet kan det rimligen översättas som en vinälskare.

Champagnen har en kraftig mousse som bildar ett tjockt vitt skum längs glaset. Den är först mycket sluten men öppnar upp sig något efter några timmars luftning. Bör utvecklas ytterligare med några års lagring! Flaskan köptes i butiken Skål i Köpenhamn i november 2013.

Betyg idag: 84(+)

Sannolikt bäst: 2019-2024



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar