Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 6 april 2015

Ayala Brut Nature

(40 % chardonnay, 40 % pinot noir, 20 % pinot meunier)

19 mars 2015 (hemma)

Doft: Brödig doft med brända toner. Brioche, mineral och hasselnötter.

Smak: Frisk, mycket torr och mycket stram. Relativt tunn. Mineral, citrus och en aning hasselnötter.

Kommentar: Brut Nature är i grunden samma vin som husets standardcuvée, Brut Majeur, men den får ligga längre tid på jästfällningen – i genomsnitt nästan fyra år mot tre för standardcuvéen – och man tillsätter inget socker. Denna flaska degorgerades i februari 2013 och är baserad på 2008 års skörd med tillägg av en mindre mängd reservvin från 2007. Köpt vid ett besök hos Ayala i september 2013.

I denna era av betygsinflation kan det kanske vara läge att påpeka att nedanstående betyg faktiskt innebär ”mycket bra” på min skala. Jag upplever att allt för många, oftast i en välment iver att bryta genom bruset, överdriver sina poäng. Man har förvisso olika referensramar och det är upp till var och en att skapa sin egen skala, men det blir lätt ganska onyanserat om alla ”bra” viner ska få minst 90 poäng i betyg! Hur som helst, det här är alltså i mitt tycke en mycket bra champagne – om än ett gränsfall!

Betyg idag: 80

Sannolikt bäst: 2018-2022




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar