Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 8 april 2015

Jacquesson Cuvée no 733 Dégorgement Tardif

(52 % chardonnay, 24 % pinot noir, 24 % pinot meunier)

20 mars 2015 (hemma)

Doft: Fruktig, rökig och utvecklad doft med något rostade toner. Mogna äpplen, brioche, honung, mineral, lite russin och en aning smör. Dagen efter är doften ännu mer utvecklad, i princip mogen. Då känner jag även inslag av aprikos och rostat bröd.

Smak: Frisk, mycket torr, något utvecklad och aningen bitter smak. Mogna äpplen, russin, blodgrape och lite nötter. Påtaglig syra. Dagen efter är den mer utvecklad.

Kommentar: Dégorgement Tardif (D.T.) innebär en senare degorgering. Jämfört med den ursprungliga Cuvée 733, som degorgerades 2008 och släpptes 2009, blev D.T. degorgerad i september 2013 och har således fått ligga ytterligare ungefär fem år på jästen. Champagnen är till 78 % baserad på 2005 års skörd kompletterat med reservviner från 2004 (16 %) och 2001 (6 %). Dosage på 2,5 g/l.

Doften är underbar, men smakmässigt känns den inte helt färdig idag. Det kan till viss del bero på årgångens (2005) begränsningar, men jag tror att den kan utvecklas mer med ett par års ytterligare lagring!

Det var för övrigt ett enormt tryck i den här flaskan. Trots att den hade hanterats kärleksfullt och öppnades försiktigt hamnade en rejäl skvätt champagne på golvet!

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2017-2022



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar