Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 12 april 2015

Jacquesson Cuvée no 734

(54 % chardonnay, 26 % pinot meunier, 20 % pinot noir)

21 mars 2015 (hemma)

Doft: Utvecklad, komplex och brödig doft med brända toner. Inslag av mineral, gummi, nötter och röda äpplen. Efter en tids luftning även nougat och rostat bröd. Tydlig fatkaraktär.

Smak: Till att börja med är den en aning fadd och allmänt tråkig – jag hinner misstänka att flaskan förvarats lite varmt – men efter en rejäl luftning faller det mesta på plats och smaken känns utvecklad, frisk och torr. Jag hittar nötter, mogen citrus och en aning röda äpplen. Den har dock inte samma fantastiska eftersmak som när jag drack den senast, så någonting har säkert hänt med den här flaskan!

Kommentar: Cuvée 734 var den sjunde cuvéen i ordningen sedan Jacquesson började numrera sin standardchampagne. Den är till 73 % baserad på 2006 års skörd med tillägg av reservviner från 2005 (22 %) och 2004 (5 %). Degorgerad i fjärde kvartalet 2010 med en dosage på 3,5 g/l.

Inom kort släpps det en sendegorgerad variant, Dégorgement Tardif, av denna champagne, men enligt den svenska importören Vinovum dröjer det innan den blir möjlig att köpa i Sverige. I Systembolagets beställningssortiment hittar man fortfarande Cuvée 733 Dégorgement Tardif samt den ”vanliga” Cuvée 737, som är på väg att ersättas av Cuvée 738. Enligt Jacquessons hemsida är det för övrigt redan dags för 739:an, som har 2011 som basårgång, att komma ut. Åtminstone i Frankrike och på andra mer liberala marknader. Här hemma på vår – ähum – ”något mindre liberala” marknad, lär vi få vänta ett tag till. Men eftersom dessa champagner vinner mycket på att lagras ser jag det i det här fallet inte som något större problem i praktiken!

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2014-2020

Tidigare intryck av denna champagne:


Mina intryck av andra viner i serien (med länkar till resp inlägg):




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar