Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 16 maj 2015

2010 Balfour Brut Rosé

(46 % pinot noir, 45 % chardonnay, 9 % pinot meunier)

11 april 2015 (Malmö Vinfestival)

Doft: Något blommig och något bärig med inslag av mineral och röda bär.

Smak: Torr och fruktig smak med viss pinot-karaktär. Hallon och citrus med en härlig syra!

Kommentar: Det här är ett engelskt mousserande vin och det är riktigt bra! Det känns komplext och är mycket likt en champagne. Producenten heter Hush Heath Estate och finns i Kent i sydöstra England. Här är de geologiska förutsättningarna närmast identiska med jordmånen i Champagne. Och i likhet med producenter som Ridgeview och Nyetimber försöker Hush Heath Estate också göra så champagnelika viner som möjligt. Enligt uppgift från importören kommer Balfour Brut Rosé att bli tillgängligt på Systembolaget inom kort.

Betyg idag: 80(+)

Sannolikt bäst: 2018-2021



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar