Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 23 juni 2015

2002 Agrapart & Fils Vénus

(100 % chardonnay)

15 maj 2015 (Søllerød Kro utanför Köpenhamn)

Doft: Komplex, något brödig doft med rostade toner. Till en början jäst, sedan rostat bröd, kex, nötter, grädde och päron.

Smak: Frisk, mycket torr och något fruktig. Fortfarande ung! Mineral, lite omogna päron, Granny Smith, mandlar och citrusskal. Efter en tids luftning även lite gräddiga toner med inslag av kex. Påtaglig syra. Lång, mycket torr och något bitter eftersmak.

Kommentar: År 2000 började bröderna Agrapart att använda häst istället för traktor för att plöja vingården La Fosse hemma i Avize. Den ursprungliga hästen, som tyvärr har lämnat oss, hette Vénus och hon fick även ge namn åt champagnen som började produceras 2001. Den görs uteslutande på druvor från denna vingård, chardonnay som planterades 1959. Champagnen får sin första jäsning på 5-10 år gamla ekfat, s k demi-muids, innan den buteljeras i maj månad. I likhet med odlarens övriga viner utsätts den vare sig för filtrering eller klarningsmedel. Den andra jäsningen sker under kork, istället för kapsyl. Flaskorna får sedan ligga minst fyra och ett halvt år på jästfällningen, sur latte, innan de degorgeras. I det här fallet blev det exakt denna period eftersom den buteljerades i maj 2003 och degorgerades i november 2007. Utan dosage. Det görs endast 2 500 flaskor per år av denna champagne. Det kan exempelvis jämföras med Dom Pérignon, en annan stor champagne, som sägs produceras i runt fem miljoner flaskor varje årgång! Det ger ett visst perspektiv: Medan Moët & Chandon närmast är att betrakta som en fabrik har en odlare som Agrapart en helt annan filosofi.

Vénus 2002 är en fantastiskt ren och naturlig champagne. Den är dock, i likhet med de flesta övriga 2002:or, fortfarande alldeles för ung. Det var en ynnest att få dricka den, men med facit i hand hade jag gärna väntat några år!

Dracks till en sexrätters lunch på fina Søllerød Kro utanför Köpenhamn.

Betyg idag: 91(+)

Sannolikt bäst: 2020-2030




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar