Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 8 juni 2015

Bérêche & Fils Brut Réserve

(ca 33 % chardonnay, 33 % pinot noir, 33 % pinot meunier)

23 april 2015 (5 – Cinqo by Paco Pérez i Berlin)

Doft: Ganska sluten, något brödig och något fruktig doft med inslag av mineral och gröna äpplen.

Smak: Fruktig, koncentrerad, torr och frisk smak av äpplen och citrus.

Kommentar: Raphaël och Vincent Bérêche är två av de starkast stigande stjärnorna i Champagne. Tillsammans med sin pappa Jean-Pierre skapar de eftertraktade champagner som kännetecknas av koncentrerad frukt och låg dosage, gjorda utan malolaktisk jäsning och filtrering. De håller till i Le Craon de Ludes strax söder om Ludes och Mailly i Montagne de Reims. Egendomen grundades 1847 av Léon och Albert Bérêche. De första generationerna Bérêche koncentrerade sig på att vara odlare och sålde sina druvor till de stora champagnehusen. På 1970-talet började man så smått göra sin egen champagne men det var först med nuvarande generation som man beslutade sig för att helt fokusera på egen produktion. Samtidigt började man införa ett mer naturligt arbetssätt, slutade att använda kemiska bekämpningsmedel och ställer nu successivt om sina odlingar mot ett biodynamiskt arbetssätt. Idag äger man totalt 9,5 hektar odlingar, fördelat på 21 odlingslotter. Även om det känns naturligt att se Bérêche som en i den nya generationen småodlare, har de faktiskt sedan 2013 formellt ändrat status från RM (récoltant-manipulant, odlare som gör champagne på sina egna druvor) till NM (négociant-manipulant, champagnehus som har rätt att köpa in druvor från andra). Det har gjort att de nu har möjlighet att köpa in en del druvor från tre utvalda odlare, som används till deras Brut Réserve. Samtidigt har de skapat en ny etikett, ”Raphaël & Vincent Bérêche” som de ska använda för att släppa utvalda champagner från hela regionen.

Brut Réserve är firmans standardchampagne. Den är jäst på fat, består till lika delar av chardonnay, pinot noir och pinot meunier och har en dosage på 7 g/l. Ungefär 15-20 procent av druvorna kommer numera från ovanstående kontrakterade odlare och resterande kommer från de egna odlingarna. Det är en mycket ren och samtidigt kraftfull champagne. En mycket bra standardchampagne!

Dracks som aperitif vid ett besök på fantastiska restaurangen 5 – Cinqo by Paco Pérez i Berlin.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2017-2020




Några av rätterna som åts därefter:






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar