Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 12 juli 2015

2008 Cédric Bouchard Roses de Jeanne La Bolorée

(100 % pinot blanc)

31 maj 2015 (Esperanto i Stockholm)

Doft: Komplex, brödig, fruktig och utvecklad doft. Mineral, gula äpplen, lemoncurd, gula plommon, rostat bröd och mandelmassa.

Smak: Fruktig, syrlig, något blommig och något utvecklad smak av mineral, gul frukt och citrus. Efter hand viss kryddighet och en aning citrusskal. Medellång eftersmak. Fin, balanserad syra.

Kommentar: Cédric Bouchard har mycket snabbt fått ett erkännande som en av Champagnes främsta odlare. Precis som flera andra stjärnor i den nya generationen småodlare, såsom Bertrand Gautherot (Vouette & Sorbée) och Dominique Moreau (Marie-Courtin) håller han till nere i Aube, den södra delen av Champagne som länge (och fortfarande enligt många) sågs som en sekundär del av regionen. I likhet med dessa båda arbetar Cédric Bouchard med en druva i taget samtidigt som alla hans champagner görs helt utan dosage. En annan intressant likhet mellan dessa tre odlare är att de ger ut sina champagner under ett annat namn än sitt eget! Medan i princip alla andra producenter i Champagne, stora som små, sätter sitt eget (eller familjens) namn på etiketten, har de här tre valt att fronta ett annat varumärke. Sedan 2014 släpper Bouchard samtliga sina viner under namnet Roses de Jeanne. Dessförinnan gav han ut delar av sin produktion under etiketten Inflorescence.

La Bolorée är en 0,2107 hektar stor (liten) vingård som uteslutande består av pinot blanc som planterades 1960. Cédric Bouchard jobbar genomgående med mycket små skördeuttag och eftersom vingården är liten blir produktionen av La Bolorée mycket begränsad.

Det här är en fantastisk champagne! Dels gillar jag verkligen pinot blanc, denna för Champagne så ovanliga druva, och sedan är 2008 verkligen en underbar årgång! Degorgerad i april 2012.

Dracks till en ljuvlig tiorätters meny på Esperanto i Stockholm, som belöning efter Stockholm Marathon. Den här restaurangen har en stjärna i Guide Michelin – men förtjänar definitivt två!

Betyg idag: 92(+)

Sannolikt bäst: 2018-2025










2 kommentarer:

  1. Fantastisk skumpa, men behöver tid att mjuka upp lite vassa kanter.

    Gunnar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag håller med. Dels utvecklas den mycket under de timmar som går från det att flaskan öppnas tills sista droppen är drucken. Och den kommer sannolikt att vinna mycket på att lagras några år till!

      Radera