Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 29 augusti 2015

2004 Billecart-Salmon Vintage

(70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

19 juli 2015 (hemma)

Doft: Komplex, frisk, brödig och något utvecklad doft av mineral (sten och krita), kex, smör, te, ananas och röda äpplen. Efter längre tids luftning även persika och röda bär.

Smak: Fortfarande ung; mycket frisk och mycket torr. Man möts av omogna äpplen, mineral och röda bär. Medellång, mycket torr och aningen bitter eftersmak.

Kommentar: Billecarts årgångschampagner brukar ha potential att utvecklas till stora viner. 2004:an är dock fortfarande i sin ungdom och behöver stanna kvar i källaren och mogna några år till. Även om det inte framgår av den mycket stilrena etiketten ska enligt uppgift den här årgången vara gjord helt utan dosage. Det tyder tveklöst på mycket bra druvmaterial och att den tålmodige sannolikt har en fantastisk champagne att se framemot!

Betyg idag: 88(+)

Sannolikt bäst: 2019-2025



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar