Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 18 augusti 2015

2006 Moët & Chandon Grand Vintage

(42 % chardonnay, 39 % pinot noir, 19 % pinot meunier)

13 juli 2015 (Moët & Chandons champagnebar på KaDeWe, Berlin)

Doft: Brödig och något fruktig doft med inslag av mineral, gula plommon, persika, citrus och lite nougat.

Smak: Mycket torr, frisk och något bitter smak. Gula plommon, gula äpplen, grapefrukt och lite valnötter. Medellång, mycket torr eftersmak med inslag av persikokärna.

Kommentar: Medan Moëts standardchampagne utan vidare kan definieras som insmickrande och lättdrucken och varande en champagne för de stora massorna, kan man knappast beskylla årgångscuvéen för det samma. Det här är tvärtom en champagne som är allt annat än inställsam, med sin mycket låga dosage (faktiskt extra brut) och kompromisslösa stil. Och den kräver i regel ganska lång lagring för att komma till sin rätt. Samma sak med denna årgång. Degorgerad i september 2013. Dosage på 5 g/l.

Betyg idag: 84(+)

Sannolikt bäst: 2020-2026




Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar