Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 22 augusti 2015

Jacquesson Cuvée no 738

(61 % chardonnay, 21 % pinot meunier, 18 % pinot noir)

14 juli 2015 (Brasserie Lamazère i Berlin)

Doft: Lite blommig, relativt sluten. Mineral, gröna äpplen, gråpäron och svarta vinbär.

Smak: Mycket torr, mycket frisk, något fruktig och aningen bitter smak. Mineral, gröna äpplen, päron, svarta vinbär och grapefrukt.

Kommentar: Den senaste utgåvan i Jacquessons 700-serie följer stilen; kompromisslös och toktorr med fokus på aktuell årgång och den fina råvaran. Det är uppenbart att bröderna Chiquet har stor tilltro till sitt druvmaterial, exakt hur stor kan man utläsa av hur mycket dosage de tillsätter. I Cuvée 738 uppgår den till 2,5 g/l, vilket rent generellt får anses vara mycket lågt medan det i Jacquesson-sammanhang kan betecknas som ganska genomsnittligt. På senare år har dosagen varierat mellan 1,5 och 3,5 g/l i de flesta av producentens champagner. 738:an är till 67 % baserad på årgång 2010 med tillägg av reservviner från tidigare år. Den funkar helt klart som aperitif idag men ska tveklöst lagras för att komma till sin rätt! Jag fick inte tillfälle att kolla degorgeringsdatum, som alltid står på flaskans baksida, och missade också att ta bild på flaskan.

Betyg idag: 86(+)

Sannolikt bäst: 2020-2026

Mina intryck av tidigare viner i serien (med länkar till resp inlägg):



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar