Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 24 oktober 2015

2000 Comtes de Champagne

(100 % chardonnay)

24 september 2015 (hemma)

Doft: Kraftfull, komplex, kryddig och rökig doft. Till en början en aning pikanta toner som efter en timmes luftning ersätts med härligt rostade toner. Rostade nötter, gummi, bränt trä, rostat bröd, päron, honung och citrus.

Smak: Utvecklad, medelfyllig, komplex, fruktig, frisk, torr och något bitter smak. Persika, lime, ingefära, hasselnötter och limeskal.

Kommentar: Den här årgången av Taittingers prestigevin tillhör inte toppskiktet, men är givetvis ändå en mycket trevlig upplevelse. Precis som förra gången jag drack den upplever jag att smaken är klart bättre än doften. Flaskan köpt hos Salvatori i Épernay i september 2012.

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2017-2023

Tidigare intryck av denna champagne:


Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar