Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 26 november 2015

2005 Pommery Millésimé

(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

26 oktober 2015 (Pommerys champagnebar på KaDeWe i Berlin)

Doft: Brödig, kryddig, komplex och ganska kraftfull doft med rostade toner. Svavel, krut, anis, torkad frukt, kex och rostat bröd.

Smak: Torr, något fruktig och fortfarande ung. Gul frukt, mineral och grapefrukt. Påtaglig syra. Lång, torr eftersmak.

Kommentar: Pommerys årgångschampagne brukar vara en ganska stram upplevelse trots en relativt hög dosage (10 g/l). Så även denna gång. Det är dock en mycket bra champagne, som kan lyfta ytterligare med ett par års lagring.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2018-2023

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):





2 kommentarer:

  1. Wow, that's some serious praise for a wine from a not-so-hot producer and generally a really uneven vintage! I have to say I was also impressed myself when I tasted this last spring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pommery may not be that hot these days and I would not rank them among the best houses, but they still are a classic producer with a consistant quality and lot of good champagnes!

      Radera