Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 19 december 2015

André Clouet Grande Réserve

(100 % pinot noir)

18 november 2015 (Richard i Berlin)

Doft: Brödig doft med inslag av äpplen, lite röda bär samt mineral.

Smak: Frisk, mycket fruktig och torr. Gul frukt (äpplen, persika), mineral och en aning nötter.

Kommentar: Grande Réserve är André Clouets standardcuvée. Den är helt klart en trevlig upplevelse även om jag tycker att deras likaledes årgångslösa Silver Brut Nature är en bättre champagne.

Dracks som aperitif till en fin sexrättersmeny på restaurangen Richard i Berlin, som nyligen blivit belönad med sin första stjärna i Guide Michelin.

Betyg idag: 82

Sannolikt bäst: 2018-2022





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar