Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 17 januari 2016

2011 Jérôme Prévost La Closerie Les Béguines

(ca 100 % pinot meunier)

29 december 2015 (hemma)

Doft: Härlig, komplex, jordig och lätt fruktig doft med något rostade toner. Viss fatkaraktär. Under olika stadier av drickandet känner jag rabarber, gröna växter, mineral, svartpeppar, gräddkola och choklad.

Smak: Mycket torr, frisk, något kryddig och något komplex. Mineral, vita bönor, omogen grön frukt, grapefrukt och örter.

Kommentar: Jérôme Prévost, med producentnamnet La Closerie, fick snabbt kultstatus bland champagnefantaster efter att ha börjat göra champagne så sent som 1998. 1987, då han var 21 år gammal, ärvde han 2,2 hektar odlingar med pinot meunier från sin farmor, belägna i den lilla byn Gueux strax väster om Reims. De första tio åren sålde han alla druvor, men efter att hans vän Anselme Selosse övertalat honom började han till slut göra sin egen champagne. Han jobbar på ett naturnära och naturligt sätt helt utan kemikalier, men utan att vilja definiera sitt arbetssätt som ekologiskt eller biodynamiskt, och med så få tillsatser som möjligt. Dosagen är minimal, oftast ingen alls men i vissa år tillsätter han ett par gram socker per liter. Les Béguines är namnet på vingården och den har även fått ge namn åt den champagne som görs på merparten av druvorna. Precis bredvid sina pinot meunier-odlingar har Prévost planterat ett fåtal stockar chardonnay, pinot noir och pinot gris. Druvorna från dessa får hänga med när han skördar sin pinot meunier och hamnar därmed också i druvmusten som används till champagnen. Det är dock så små mängder att druvmixen får anses vara i princip 100 % pinot meunier i praktiken.

Utöver Les Béguines gör han även en roséchampagne som kallas Fac-simile. Totalt producerar Jérôme Prévost knappt 13 000 flaskor per år, varav den absoluta merparten utgörs av Les Béguines. Eftersom efterfrågan vida överstiger utbudet säljer flaskorna slut mycket snabbt. Man lär aldrig hitta Jérôme Prévosts viner på Systembolaget, men har man tur kan man stöta på dem i välsorterade butiker i Köpenhamn. Denna flaska hittade jag på Ved Stranden 10 i april 2015.

Champagnen har en rejäl mousse som bildar en tjock krans av skum som dröjer sig kvar i glaset. En svag kopparton indikerar att det kan ha förekommit viss skalkontakt vid pressningen. Samtidigt som den är oerhört ren känns den något menlös jämfört med tidigare utgåvor jag provat. Den har säkert viss potential att växa med några års lagring, men det här är nog en version man inte ska spara allt för länge.



Betyg idag: 84

Sannolikt bäst: 2019-2022



Tillägg 2020-03-26: Rättat tidigare felaktigt nämnd druva (pinot blanc) till pinot gris och gjort vissa förtydliganden i texten, där jag ersatt "årgång" med ord som år, utgåva och version.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar