Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 31 maj 2016

2012 Laherte Frères Les Beaudiers

(100 % pinot meunier)

30 april 2016 (Fri Vin 2016 i Köpenhamn)

Les Beaudiers är en roséchampagne gjord på pinot meunier från gamla stockar (planterade mellan 1953 och 1965) i odlarens hemby Chavot. Den görs med hjälp av maceration (12-16 timmar) och den första jäsningen sker i gamla träfat. Ingen malolaktisk jäsning och låg dosage (4 g/l i den här årgången). Officiellt är den årgångslös och det finns heller ingen märkning på flaskan, men den bygger alltid på en enda årgång och i det här fallet handlar det om 2012. Flaskan degorgerad i november 2014.

Det här är en mycket bra champagne även om den fortfarande känns alldeles för ung! Spontant känns den här årgången något vassare än både 2010 och 2011.

Doft: Kryddig och bärig doft med lätt brända toner. Inslag av tranbär, svarta vinbär och körsbär.

Smak: Bärig och mycket torr; fortfarande ung. Det är en cocktail av körsbär och andra röda bär!

Betyg idag: 86(+)

Sannolikt bäst: 2022-2027



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar