Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 18 maj 2016

Jacques Selosse Initial

(100 % chardonnay)

29 april 2016 (hemma)

Initial från Jacques Selosse görs på högklassig chardonnay från Avize, Cramant och Oger. Den bygger alltid på tre efterföljande årgångar. I det här fallet är jag osäker på vilka årgångar det handlar om. Degorgerad blev den i alla fall den 23 maj 2014! Flaskan köpt på Systembolaget i december 2014.

Trots att Initial är den enklaste champagnen från Selosse håller den mycket hög klass. Den här flaskan är dock inte lika galet bra som den jag drack i november 2014 – se nedanstående länk!

Doft: Utvecklad, komplex doft med tydligt oxiderade och rostade toner. Inslag av rostad ek, kaffe, rostade nötter, kex, persika, citrus och marsipan.

Smak: Utvecklad, frisk, torr och relativt koncentrerad. Citrus, persika, mineral och marsipan.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2020-2026

Tidigare intryck av denna champagne (med länkar till resp inlägg):





Tillägg (2016-05-19): Jag spekulerade från början om vilka årgångar den här flaskan baserades på, men eftersom jag känner mig väldigt osäker på uppgifterna valde jag idag att ta bort denna del av texten. Över huvud taget upplever jag att informationen på nätet kring vilka årgångar olika degorgeringar av Initial bygger på känns spekulativ och delvis motsägelsefull och jag vill inte bidra ytterligare till denna förvirring. Men är det någon som med säkerhet vet vilka årgångar ovanstående flaska bygger på, tar jag tacksamt emot informationen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar