Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 30 maj 2016

Laherte Frères Blanc de Blancs Brut Nature

(100 % chardonnay)

30 april 2016 (Fri Vin 2016 i Köpenhamn)

Blanc de Blancs Brut Nature från Laherte Frères görs på chardonnay från Chavot, Vaudancourt, Voipreux och Épernay och är en blandning av två årgångar. Den är jäst och lagrad på gamla Bourgognefat, den malolaktiska jäsningen är delvis utförd och den buteljeras utan dosage. Den här flaskan blev degorgerad i augusti 2015 och är baserad på årgångarna 2013 och 2012. En trevlig champagne, men fortfarande ung. Bör utvecklas med några års lagring.

Doft: Brödig och något fruktig doft med inslag av mineral, persika och brioche.

Smak: Mycket frisk, mycket torr och ung. Ganska lätt stil. Mineral, omogna gröna äpplen och citrus. Hög syra.

Betyg idag: 81

Sannolikt bäst: 2020-2024

Tidigare intryck av denna champagne:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar