Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 8 juni 2016

Laherte Frères Les 7

(18 % chardonnay, 18 % pinot meunier, 17 % pinot blanc, 15 % petit meslier, 14 % pinot noir, 10 % pinot gris, 8 % arbanne)

30 april 2016 (Fri Vin 2016 i Köpenhamn)

2003 planterade Thierry Laherte, på sonen Aurélien Lahertes initiativ, en vingård med samtliga sju tillåtna druvsorter i Champagne: chardonnay, pinot noir, pinot meunier, pinot blanc, petit meslier, pinot gris (även kallad fromenteau) och arbanne. Syftet var framförallt att hylla Champagnes historia och att framställa en champagne på samtliga druvor. Vingården skördades för första gången 2005. Champagnen hette Les Clos från början, men man tvingades ändra detta namn eftersom ordet ”clos” antas syfta på en muromgärdad vingård, vilket det inte handlar om i detta fall. Alla druvor skördas samtidigt, vilket i praktiken innebär att de har olika mognadsgrad, och pressas tillsammans. Efter pressningen får vinet sin första jäsning i gamla bourgognefat och efter sex månaders lagring blandas det med reservviner från tidigare skördar i ett solera-liknande system. Cuvéen som hamnar i flaskan består till 60 % av vin från den senaste skörden (i det här fallet 2011) och till 40 % av reservvin (från 2005-2010). Görs utan malolaktisk jäsning och utan dosage. Degorgerad i december 2013.

Det här är en otroligt intressant champagne och väldigt, väldigt bra! Mycket nära 90 poäng.

Doft: Utvecklad, komplex, brödig och kryddig doft med inslag av jäst, persika och gula äpplen.

Smak: Koncentrerad, torr, syrlig och något utvecklad smak av äpplen, citron och svarta vinbär. Hög syra. Lång, härlig eftersmak.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2020-2025

Tidigare intryck av denna champagne:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar