Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 5 juli 2016

1998 Diebolt-Vallois Fleur de Passion

(100 % chardonnay)

6 juni 2016 (hemma)

Fleur de Passion är Diebolt-Vallois prestigecuvée. Den görs på husets bästa chardonnay från gamla stockar, planterade på mestadels ostsydostliga sluttningar i hembyn Cramant. Dessa kalkrika jordar skapar mycket goda förutsättningar för chardonnayodling och det är ingen slump att Cramant är en av de högst rankade byarna för chardonnay i Champagne. Vinets första jäsning sker på ekfat och man undviker den malolaktiska jäsningen, liksom alla former av filtrering och klarning. Målsättningen är dels att lyfta fram den lokala terroiren och dels att efterlikna den stil som var vanlig förr i tiden, när en ung Jacques Diebolt lärde sig yrket av sin farfar. Dosagen ligger normalt mellan 6-8 gram per liter, d v s precis över gränsen för extra brut (6 g/l). Flaskan degorgerad den 6 maj 2013.

Den har inte så mycket kolsyra kvar. Men det är en mycket bra champagne och den är härligt befriad från de unkna toner som vissa flaskor av Fleur de Passion ibland spökar med! Men i mitt tycke är 1998 trots allt inte någon toppårgång av denna champagne. Flaskan köpt vid ett besök hos Diebolt i oktober 2014.

Doft: Utvecklad, komplex och brödig. Inslag av mogna gula äpplen, apelsin, salta pinnar, jäst och gräddkola.

Smak: Mycket frisk och utvecklad. Jag hittar mängder av apelsinmarmelad som samsas med äpplen och persika. Hög syra! Tydligt bitter eftersmak med inslag av lime och (bitter) choklad.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2015-2020

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):

2004: 91 (2014-10-28)
2005: 87 (2014-08-23)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar